Tuesday, February 16, 2010

Hujah TV9

Isteri kerja malam ini, dan oleh kerana jadual program malam ini batal maka aku berpeluang menonton Hujah di TV9. Dahulunya selalu dijemput opisisi dan juga parti pemerintah memberi dan membentangkan hujah.Tugas moderator melemparkan soalan-soalan supaya dijawap dan kadang-kadang menyimpulkan kembali jawapan-jawapan yang diberikan lalu disoal kepada posisi yang satu lagi.Tetapi malam ini hanya sisi kerajaan/pro- pemerintah sahaja dijemput hadir. Aku tidak sangka mengapa situasi menjadi sangat kelakar. Prof. Agus memberikan soalan berserta dengan angka-angka serta data-data.Aku memberi contoh yang telah diubah suai.

soalan :Mengikut data Pak Ali yang dibentang di "Pejabat Koperasi Kampung Baru Lama Yang Hendak Dibangunkan Menjadi Kondo Mewah", kambing-kambing baka biri-biri diberikan peruntukan yang lebih untuk menjadikannya gemuk berbanding di masa Pak Musa menjadi penjaga 2 tahun lepas. Jadi mengapa Pak Mail 2Ringgit berkata tiada peruntukan diberikan kepada kambing biri-biri ini.

Pak Mail 2Ringgit :Saya tidak percaya kepada data ini.


Soalan :Mengikut data Pak Ali,2 tahun dulu kambing biri-biri disembelih seribu ekor di "Kampung Baru Lama Yang Hendak Dibangunkan Menjadi Kondo Mewah", tetapi tahun ini hanya 500 ekor sahaja disembelih.Kambing jenis boer pula 2 tahun dulu disembelih 800 ekor,kini disembelih 400 ekor.Maka kenapa Mak Mail 2ringgit berhujah penyembelihan kambing-kambing ini tidak adil.

Mak Mail 2Ringgit :Saya tidak percaya kepada data.

Nasihat aku, carilah wakil-wakil yang boleh berhujah dengan baik, yang mengkaji dan yang berfikir dahulu. Pembangkang walaupun banyak yang begini(malah ada yang terkial-kial berbahasa melayu) tetapi bila bab-bab nak bagi ceramah dan berdebat ni mengambil orang-orang bijak berhujah sebagai wakil.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home