Thursday, November 01, 2007

01/11/2007

Sedang aku belik-belik buku di perpustakaan (aku ingin mencari buku tentang hadis) aku tertarik dengan satu buku bertajuk "daripada sains yunani kepada sains islam" oleh hairuddin harun. dulu aku penah beranggapan bahawa malaysia perlu back to basic (dlm ilmu sains) dan bukannya hanya mengejar teknologi(sina'ah) semata-mata. kerana apabila kita sentiasa mengejar teknologi kita akan sentiasa terketinggalan.

aku petik kata-kata Rosenthal dlm buku tersebut:

Ilmu yg tiada kaitan dengan aktiviti praktikal dipupuk untuk tujuannya tersendiri dipanggil 'ilm. tetapi sekiranya ia ada kaitan dgn sesuatu aktiviti dan ia dipupuk oleh sebab aktiviti itu maka ia dipanggil sina'ah.

aku kira sistem pendidikan malaysia perlu diubah lagi (lagi-lagi berubah),perlu kepada pendekatan 'ilm bukan hanya praktikal semata-mata. maksudnya perlu ada beberapa cabang dan pecahan yg tersendir,perlu jelas. mungkin sekarang telah ada aliran teknikal,sains dan sastera di sekolah tetapi apabila sampai di universiti semuanya aku bergabung kepada satu tujuan; "praktikal", kerana syarikat-syarikat (international) yang berada di malaysia memerlukan pekerja yang mahir teknologi bukannya yg pandai teori('ilm).jadi kita(malaysian) akan terus-menerus menjadi hamba kepada teknologi untuk kepentingan diri sendiri(materialistik).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home