Monday, March 29, 2010

Rahsia Kehidupan

Dicelah kepekatan malam, aku dan sahabat aku berbual panjang, berkenaan hati dan perasaan. Di sana dia menyoalku dengan satu soalan, mengapa aku kurang menulis. Pantas aku menjawap,kerna aku kurang membaca. Masakan orang yang kurang membaca akan melahirkan tulisan yang baik.Sahabatku mengangguk-ngangguk, mungkin tanda paham atau mungkin sahaja malas untuk menghadam jawapan aku itu.Lantas, beliau melontarkan lagi persoalan, jadinya orang yang kurang membaca ini kurang akalnya?. Aku tidak menjawap,hanya diam.Dia melunjurkan badannya, mungkin kerana kesejukan malam. Aku tidak pandai membaca tulisan-tulisan yang rumit, tapi aku mengerti bahasa alam, bahasa orang bercinta, bahasa burung-burung yang terbang girang, bahasa seorang nelayan yang pulang ke rumah membawa hasil tangkapan untuk anak-anaknya,bahasa hamba yang merindui rabbnya.Dan aku meyakini bahawa semuanya telah tertulis di atas sana,sambil jarinya menunjuk ke langit gelap.Aku hanya mengambil ibrah tentang apa yang telah tertulis di sana. Aku yakin setiap yang terjadi mempunyai rahsianya yang tersendiri.Setiap perkara adalah mempunyai keistimewaannya tersendiri.

Insan yang merasakan bahawa hari-harinya adalah sama adalah insan yang gagal mengesan sebarang kebaikan di dalam hidup mereka.Aku berkata-kata kepada hati.

2 Comments:

Blogger azie said...

shah, you've been tagged!

1:41 AM  
Blogger Gerabak said...

Assalamualaikum,
Saudara bekas pelajar UMP? Kalau boleh,kami nak minta lapangkan masa saudara luahkan sedikit nasihat kepada junior2 UMP di blog TGM. =D

http://mechanicalfiles.blogspot.com/

regards,
TGM`s crew.

8:38 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home