Wednesday, January 10, 2007

10/01/2007

IRaMa TiTis HuJAN

"Agaknya musim tengkujuh sekarang," bisik hati aku. Angin monsun dan ntah apa-apa lagi istilahnya telah hilang di celah-celah neuron minda aku. malas rasanya aku hendak menyelongkarkan kembali, biarkan ia terus hilang...makin kita dewasa makin kita tidak kesah dan ambil endah terhadap ilmu. Kita hanya mengejar ilmu untuk kebendaan. Ilmu disama-tarafkan dgn objek-objek fizikal dan pangkat nama yg mengiurkan. Ilmu hanyalah alat nafsu atau lebih hina dari itu....

Agak nyaman apabila sesekali terkena tari limbasan tempias sang hujan. titis-titisnya lembut membasahi muka. kadang-kang tempiasnya bertukar menjadi taufan yg meranapkan kehidupan, kadang-kadang menghasilkan banjir menenggelamkan kehidupan. genrenya adalah sama mungkin tempo ritmanya yg sedikit berbeza mengikut neraca timbangan awan hujan hitam. Perspektifnya berbeza.Tik Tok Tik Tok jika hempasnya mengenai tong. Tak Tak Tak jika mengenai kayu kayan.Biar apa pun, pada akhirnya ia akan menghasilkan air kehidupan pada lembah mesopotamia, lembah Nil, Hulu sungai Melaka. Kejam manapun ia kita tetap akan menagih titis cintanya. Kita selalu terlepas pandang atau sengaja buat-buat lepas pandang akan iramanya. namun kita sering menghayatinya di waktu kita keluh kesah, akibat dari percintaan, keinsafan,kemurungan.Tetapi yang pasti tatkala ini(aku memilih di waktu kegembiraan!!) aku hanya ingin membiarkan deria pendengaran aku menghayati irama yg mengasyikkan ini...biar diriku tenggelam di dlm lamunan ini. Sanggup aku begitu...daripada mendengar kata-kata kotor oleh manusia-manusia berbasa-basi,yang kononnya mulia hanya kerana dibekalkan setangkup otak yg sentiasa rasional pada segala macam,sindrom kecenderungan melampau mencari rasional.

bumi mana yg tak di timpa hujan....dan pemandangan apakah yg paling indah(yg menyentuh jiwa) jika tidak selepas hujan turun?

Dan Allah menurunkan dari langit air hujan dan dgn air itu dihidupkan-Nya bumi sesudah matinya. Sesungguhnya pada yg demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda(Kebesaran tuhan) bg org yg mendengar. (An Nahl 65)

6 Comments:

Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

4:52 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

skrg tgh busy buat proposal eika...but masih sempat update kat lab,hehe

5:08 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

yup...fitrah dunia. lalui saja...dengan senyum dan tangis. itu lebih praktikal.

terima kasih bertamu walau AKMA hanya tinggal kenangan.

p/s: yup. STAROBA. Yellowian. 86-90. anda juga?

2:34 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

akma,
senyum dan tangis itulah dunia...

bukan..cuma ramai rakan2 di sana...high counsil putih dan hitam...

11:10 PM  
Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7:08 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home