Friday, January 12, 2007

12/01/2007

PaDa WaNiTa,GeTaRaN DaN JiWA (KiTa MeRaSA?)

Sebelum Galileo Galilei dihukum bunuh beliau sempat bekerja utk simple pendulum dan juga getaran bg strings, ia menjadi batu asas teori bagi prinsip getaran. Dan berkurun lamanya sblm masihi pythagoras adalah org yg pertama mengkaji musik berlandaskan prinsip-prinsip sains kuno. Kefahaman mengenai getaran ini cepat sekali berubah, dahulu manusia mengatakan getaran itu akan wujud jika ia dpt ditangkap oleh deria pendengaran(malah mungkin juga sampai kini). tetapi Galilei merubah kefahaman itu.Aristotle pernah berkata "the voice is sweeter than the sound of instrument"....Getaran menghasilkan bunyi yg mengasyikkan. Jika kita lalai kerana musik (getaran) ia bukanlah salah musik(getaran)itu, salahkan diri sendiri yg menggetarkan itu.dan aku bersama rakan-rakanku terpaksa menjemput pensyarah matematik utk mengulangi pelajaran mengenai bab fourier's series expansion yg telah aku pelajari 2 tahun yang lalu semata-mata utk getaran ini.

Fourier's series expansion ini boleh diguna-pakai juga utk mengira getaran apabila jari ditekan ke kulit daging. di situ juga ada getaran,tetapi tidak dpt ditangkap oleh gegendang telinga. kita hanya boleh merasa getaran itu. makin kuat tekanan makin besar amplitudnya dan makin panjang masanya.

Pantas aku mengatakan yg getaran itu rasa, rasa itu jiwa. Jiwa mana yg tidak bergetar bila melihat wajah wanita yg cantik? dan makin cantik wanita tersebut maka masa (T) getaran itu akan bertambah panjang, malah mungkin membawa hingga ke tidur di malam hari. Jadi salah siapa jika imiginasi melangkaui batasan?

23 Comments:

Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7:44 PM  
Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7:46 PM  
Blogger Unknown said...

tak salah sesiapa. itu adalah nikmat pemberianNya. yang salah jika kita salah guna getaran itu.

9:45 PM  
Blogger Elhakim said...

This comment has been removed by a blog administrator.

11:46 PM  
Blogger Elhakim said...

he..he..nice n3 kau ini.

hurm....

sila lihat betul-betul Tajuk N3 aku yang terbaru itu.

adakah aku tulis Tol adalah masalah Kemanusiaan?

Sila lihat betul-betul tajuk aku itu.

Dan baca juga balasan komen aku jika kau masih sudi.

he..he..he..

11:47 PM  
Blogger Elhakim said...

ah...

setelah aku amati tulisan kau dalam-dalam boleh disimpulkan bahawa tahap masalah kau ini lebih cenderung kepada permasalahan dan juga persoalan untuk mendapatkan pasangan yang...cantik-cantik

he...he..he..he. (biasala...)

at least kau berani menyuarakan isi hati kau di sini. ya... aku kagum dengan keupayaan ini. dan pandai juga kau kaitkan dengan istilah2 Matematika...

he.he..he...

kredit untuk kau.

12:01 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

eika,
suka tulis nama awak terbalik,hehe...

zaliza,
setuju...,adakah wanita juga bergetar??

elhakim,
kau salah...kita mmg berahi kpd wanita yg cantik...

tetapi itu bukanlah keinginan aku secara total.tapi tak tahulah mungkin kau...hehe

aku suka wanita yg jenisnya yg aku suka,huhu...

5:29 AM  
Blogger Elhakim said...

he..he..he.

tidak kira siapa aku.
dgn senang hati, aku lebih suka mengaku bahawa aku rakyat marhaien..

he..he.he...

aku dpt merasakan penderitaan mereka. walaupun ke tempat kerja, aku tidak perlu membayar sebarang tol.

sudah terlalu lama aku tidak impikan wanita cantik. kerana bagi aku impian-impian itu sudah tidak berguna lagi.

zaman aku dan zaman kau agak jauh berbeza.

suka mengingatkan kau sahaja. bahawa wanita cantik suka pada wang.

wanita cantik dan golongan pemodal pemungut tol dan cukai bagiku adalah satu entiti.

aku khuatir mereka akan merampas impian kau jika tersilap haribulan.

RM2,200.00 gaji permata di alam kerja di KL bersama wanita cantik mungkin tiada apa-apa erti dewasa ini.

he..he.he..

9:22 AM  
Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:41 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

elhakim,
kenapa tidak bermimpikan wanita yg cantik elhakim??

apa impian aku??

???

eika,
sbb sy suka~

7:29 PM  
Blogger cLina BeLedZa said...

sumer org suka pada kecantikan, lelaki..mmg suke pada wanita cantik tapi getarannyer tak sama, bergetar pada tune yg berbeza...
yg tak bergetar pon ader..hehe

8:19 PM  
Blogger Elhakim said...

me,myself around the world (ya..ya..ya..)
menjawab soalan engkau.

golongan opportunist itu adalah species manusia yg agak 'tidak tahu malu'

ampu-sana wa ampu-sini. sucking sana. sucking sini.

dan ada juga species yang seperti binatang walaupun rupa bentuk lebih lengkp dari sebilangan manusia.

terpulang pada kau myself untuk mengkategorikan opportunist tersebut berada pd species mana.

Yang aku tahu those bloodsuckers adalah common dalam capitalist world.

he...he...he...

9:03 PM  
Blogger Elhakim said...

eika, ieka, atieka..whateverla under those names/nicks.

he..he...he...

kenapa ek? mesti tarik pertuduhan ittew?

maksudku..kecantikan tersebut adalah kecantikan bertaraf GLOBAL. bukannya GLOKAL mahupun LOCAL.

he.he.he...

tanya me/myself the difference btw
1. kecantikan GLOBAL
2. kecantikan GLOKAL

dan cuba relate antara rupa kecantikan wanita yang
1. bertaraf model utk diperagakan
2. kecantikan setempat (hanya segolongan manusia saja yang mengakui kecantikannya)

he...he....he...

9:12 PM  
Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:13 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

clinaku,
lelaki yg tak bergetar tu mungkin hanya bergetar kpd kaum sejenis shj,hehe...

elhakim,
jika spesies binatang, teringat falsafah greek ada menggelarkan manusia ini "binatang yg pandai bercakap".

7:50 PM  
Blogger Elhakim said...

akum/hello/ hi,

I am aweenz.

searching for me? one of my friend just told me.

awk amacam? sihat tak?
kitaorng kat cni. ok sumer..
alhamdulillah.

9:07 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

salam/hello back/hi

not really searching, juz curious...

korg dekat mana??

7:16 PM  
Blogger Masy said...

agaknye ade sapeĀ² bgetar ke bile tgk akak? :D huahahahah

9:26 PM  
Blogger Elhakim said...

aweenz ada. aweenz mean ada class. quite heavy this semester in term of sbjct

intert dcni quite slow. tatau apa nak jadi.

maybe sebulan lagi baru ok. kot.

hope so.

thanx for askng

4:06 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

kak masy,
akak rasa la jiwa lelaki yg memandang akak??agak2 bergetar tak??hehe

aweenz,
ambik jurusan ape??macam menarik+susah jek??

5:33 AM  
Blogger Elhakim said...

aweenz amek coz comp scn. minor in business studi.

u amek coz apa?

10:57 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

sy ambil kursus kejuruteraan mekanikal(pure)

ambil komputer?? ade software witness atau visio??

3:12 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

This comment has been removed by a blog administrator.

3:12 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home