Thursday, August 07, 2008

08/08/08

Mari Berpolitik Sambil Menjilat (tiada yg melondeh seluar ya!)

Apakah manusia menyangka akan dibiarkan berkata: kita telah beriman,padahal mereka belum diuji...(al Ankabut 2)

aku duduk-duduk berbual-bual dengan rakan dibawah bas stop. Lalu lintas sgt sesak,lori memotong ikut sesuka hati, habuk berterbangan menjadi udara tambahan untuk paru-paru..menyesakkan. tapi mujur ada gadis cantik di sebelah(kebaya cantik sambil rambut diikat dgn kemas). "adik cantik manis ingin ke mana",rakan aku memulakan ayat bicara.gadis manis mengelatkan muka.rakan aku mula menyebihkan mulutnya, matanya yg sebelum ini meliar memandang gadis cantik itu kini beralih kepada aku. "macam dia cantik sgt",bebelnya....

Apakah manusia menyangka akan dibiarkan berkata: kita telah beriman,padahal mereka belum diuji...

beliau mula becakap persis bak ustaz."ini la ang taktau, manusia ni berlebai ja, baca ayat quran cukup lancar, berkuliah sana berceramah sini, last2 dengaq2 ada muzakarah dgn UMNO dibelakang kita. apa depa lupa ka yg kes memali tu sapa yg start dulu, apa depa lupa ka yg mangsa-mangsa ISA tu masih dizalimi lagi dlm penjara".

"ish ang ni, xbaik dok cakap lagu tu, yg depa dok bincang tu pasai tu la, depa cari ruang untuk memperbaiki lubang-lubang sistem yg kerajaan tak pebaik atau yg kerajaan sengaja xpebaik".

"abehtu yg khir toyo ckp jawatan menteri besaq ditawarkan pada PAS tu apa benda?"

"depa terima tak?"

"tak..."

"jadi depa dah lepah la ujian petama."

"aku dengaq lagi yg PAS ni sebuk menjilit DSAI mcm anjing, depa dok hormat dan takut sgt kat dia tu apa pasai. ang pun aku dengaq ckp yg DSAI tu la calon PM paling releven la ni. Hadi yg dok pakai serban tu yg ckp tang Islam tu xlayak lg ka??"

"ang penah dengaq tak kisah rom berperang dgn parsi zaman nabi dulu. umat islam semua dok seronok rom bantai parsi,depa dok sokong. tapi last-last islam kalahkan dua-duanya sekali. aku tak kata DSAI tu akan jadi PM kini dan selamanya. tapi ang tunggu lah nanti bilamana Islam itu mula bangkit, skg PAS belum cukup layak lagi memerintah.tapi ang jgn risau la selagi PAS berpegang dgn manhaj illahi dia selama-lamanya tetap menjadi wakil/parti tuhan di bumi ini".

Allah sekali-kali tidak akan membiarkan orang2 yg beriman dlm keadaan kamu skg ini, sehingga dia menyisihkan yg buruk (munafik) daripada org yg baik(mukmin)....(Ali Imran 179)

"sapa yg munafik tu?"

"mana la aku tau,nama pun depa munafik,org dok solat depa solat".

aku memang panas hati bas yg ditunggu tak sampai lagi, kata duit subsidi minyak tu dok buat sistem pengangkutan awam bertambah baik, ni dah dekat 2jam tunggu tak sampai lagi. aku mmg fed up,tau la pak lah aku tuntut janji ang kat akhirat nanti. ang percaya akhirat ka??eh, xkan cucu ulama tak percaya akhirat kot, tempat pembalasan kpd pemerintah-pemerintah yg zalim,ang tak takut ka?aku percaya ang takut kan....

aku meninggalkan bus stop itu dan menyedut2 lagi habuk jalanan. aku tampar juga papan tanda di tepi bas stop yg indah itu
" satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional".



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home