Wednesday, October 08, 2008

09/10/2008

kaum sosialis bersorak gempita, baca tulisan bro isham disini. sistem ekonomi yg di rencanakan oleh kaum kapitalis telah menuju kemusnahan. kadang-kadang aku berfikir adakah liberal menggalakkan kapitalis? boleh shj dikatakan bahawa semua org mempunyai wilayah individunya sendiri tetapi tiada hukuman yang dikenakan ke atas kapitalis yang merosakkan sistem ekonomi kerana tiada undang-undang di situ yg membenarkannya.muflis?tetapi bagaimana org-org yg miskin yg terkena tempiasnya? syed hussien altas dlm mengulas mengenai sosialis ini walaupun sosialis and islam saling incompatible antara satu sama lain namun ada sisi sosialis yg cocok dengan islam. jadinya sisi sosialis itu diperlukan sebagai alat analitikal bg bekerja ke arah kemurnian sistem kehidupan manusia ini.

tetapi baca juga artikel di wau bebas.boleh shj bersetuju atau tidak. kerana macam biasa pada akhirnya rakyat marhean yg terkena tempiasnya.

tiada kemusnahan melampau kecuali yang yang dilakukakan oleh org yg tamak dan haloba.


(Iaitu) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya, dan memutuskan perkara yang disuruh Allah supaya diperhubungkan, dan mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi. Mereka itu ialah orang-orang yang rugi. (ayat 27 al-baqarah)

4 Comments:

Blogger Si Perempuan Melayu... said...

Selamat hari raya juga buat kamu.
Maaf zahir dan batin.

Sbnrnya tak perlu malu utk ckp. Pendpt hamba sekadar pendpt & hamba cuma manusia yg biasa-biasa jd pendpt itu mungkin tidak memberi impak besar kpd sesiapa.

Ada relevannya mereka menyerang tempoh hari, sebahagiannya hamba setuju. Tetapi jika terlalu taksub sampai sengaja tayang muka kpd press yg hadir, mmg ada agenda lain yg nak disogok. Paling penting, perlu diingat yg rumah terbuka itu antara hadirinnya drpd masyarakat luar, yg byk juga dr negara-negara besar spt eropah & sbgnya. Mungkin agak tercalar imej negara.

Apapun masing-masing ada pro & kontra. Cumanya, org biasa-biasa spt hamba lebih suka menerima kedua-duanya sbg sesuatu yg perlu difikirkan dgn lebih mendlm. ( : Tp hamba tidak bias!

Selamat berkenalan juge! ( :

12:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum...

Maaf lama xsinggah rumah...

Selamat Hari Raya,
Maaf Zahir Dan Batin..

10:10 AM  
Blogger rastom said...

Sistem kapitalis atau sosialis ada pros and cons. Kita lihat di Malaysia apa yang kerajaan lakukan untuk bangunkan ekonomi? Ekonomi asasnya ialah kebijakkan menyalurkan sumber sumber "terhad" untuk kebaikkan ~ malang sekali, orang jarang menyebut berapa banyak sumber sumber negara dibazirkan untuk projek projek yang tidak menguntungkan rakyat. Di peringkat kampong/desa, berapa banyak projek untuk pesawah/petani tidak viable - hanya untungkan para kontraktor.

Begitu juga dengan sumber sumber dan dana yang bagai mencurah di daun keladi di sekolah dan IPT...sedangkan para pelajar dibebankan dengan bayaran balik PTPN. Negara negara pro sosialis di Scandinavia lebih baik hadharinya dengan memberi kemduahan pelajaran sehingga tahap IPT.

Lebih malang lagi bila Menteri Kewangan Mat Nor Yaakob pula memberi gambaran palsu bahawa ekonomi kita masih ok!

10:16 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

si perempuan melayu,

jika masing-masing ada pro and con.maka yg mana yg lebih betul?

faiz,
maaf zahir batin jua.

pak rastom yg bijak sana lagi terbilang,
sy menyokong penuh sistem sosialis yg memberikan pendidikan percuma kpd rakyatnya.

mat nor mmg klakar, ekonomi malaysia masih kukuh walaupun US dan eropah mengalami financial crisis.

12:50 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home