Saturday, September 13, 2008

13/09/2008

12 sept 2008

2200

Falsafah sbg penjelasan hidup,
Kesasteraan sbg nyanyian hidup,
Kesenian sebagai perhiasan hidup,
Tsawuf sbg intisari hidup,
Dan ibadat sebagai pegangan hidup.

Hamka

Jiwa aku mula berubah arah keinginan muzik aku, dahulu aku agak berlazat-lazat dengan muzik yg agak pantas dan yg jenis beremix-remix, kini aku lebih bersenang-senang dengan muzik yg relaks dan lambat-lambat, mendamaikan jiwa. aku tidak menganggap bahawa muzik yg pantas-pantas itu tiada keindahan, selagi ia cocok dan berada dilingkungan budaya islam, islam memberikan kebebasan seluas-luasnya utk penganutnya mengerjakan dan mengharungi apa yg ada di dunia. Yg nyata Islam itu indah, dan keindahan citranya merangkumi seluruh nadi dan gerak kehidupan.

aku dijadikan dengan penuh keindahan.cuma keindahan itu sedikit demi sedikit hilang selaras dengan peredaran masa.lihat shj budak kecil, menenangkan jiwa meski pada satu tahap apabila mereka menangis sungguh membuatkan jiwa tidak tenteram, tetapi keindahan mereka tetap dan masih sempurna.alangkah bahagianya apabila manusia disekeliling dapat merasakan keindahan kita ini. aku telah hilang keindahan itu, tetapi selagi nyawa di badan dan daya digenggami aku tetap cuba gilap pada batang tubuh, hati-budi, akal dan segala gerak diri pada keindahan itu. keindahan itu adalah akhlak.

indahnya bulan ramadan. tetapi aku takut jika keindahan itu tercemar dengan kerancakan bazar-bazar ramadan,pembaziran pd hari raya,cakap-cakap kotor umatnya,kelucahan perilaku dan pakaian umatnya yg berpuasa, dan kecelakaan mata yg memandangnya........

adakah kita merasa keindahan al-quran jika tidak membacanya?tidak bukan...maka adakah kita merasa sebenar-benarnya keindahan dunia ini jika tidak mengamalkan islam pada kehidupannya?

Tuhan hidupkanlah jiwa-jiwa kami pada bulan ramadan ini dengan keindahan islam supaya kami mengerti apa erti kehidupan dan utk apa dijadikan akhirat...

dan tidaklah kehidupan dunia ini,selain dari main-main dan senda gurau belaka.dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bg org2 yg bertakwa.maka tidakkah kamu memahaminya.(al-an'aam:32)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home