Wednesday, June 24, 2009

24/06/2009

Aku baru sahaja membaca satu pertiga daripada buku words of ecstasy in sufism tulisan Carl W.Ernst. Petang tadi diwaktu tea break aku melepak dengan beberapa orang kawan di perkarangan kafeteria menjamah keropok lekor, kek gula hangus (yang liyat)dan menghirup kopi O panas. Seorang kawan aku membuka topik tentang masa, bagaimana masa ini berfungsi. Maka terkeluarlah teori-teori daripada kami-kami ini tentang kelajuan cahaya, teori Einstein tentang masa itu adalah ruang yang sentiasa mengembang, kereletifan sifatnya masa dan pelbagai lagi. Ada juga teori mengatakan ruang,masa dan peristiwa itu umpama satu negetif filem yang di dalamnya terakam pelbagai peristiwa lalu dilipat-lipatkan di dalam suatu ruang masa, jadinya semua perkara terjadi di dalam masa yang sama,cuma peristiwa yang berbeza,oleh kerana manusia mempunyai otak yang dapat menafsirkan peristiwa-peristiwa tersebut,maka itulah masa!!

Bersungguh-sungguh dalam perbualan tersebut, masa senggang untuk merelakskan minda membuka cerita-cerita yang sebegitu.

Terus dilanjutkan perbincangan mengenai makna usaha dan takdir dan kaitannya dengan masa. Ini membuatkan aku teringat zaman kegemilangan Islam, umat Islam terpisah dengan 3 fahaman, Muktazilah, Jabbariah dan juga Ahli Sunnah yang diperlajari di tingkatan 5. Pelbagai pandangan dan ragam.


Manusia ini rupanya adalah sama, tetapi cara pandangnya adalah sama sekali berbeza. Cara pandang ini berkait rapat dengan pengalaman hidup, kematangan usia, ketinggian ilmu, kecerdasan minda dan ilham dari Illahi.

Aku meninggalkan mereka dengan senyuman terlukis dibibir. Sungguh aku belajar banyak perkara yang baru yang aku terlupa dan tidak ketahui dari kawan-kawan aku.Never ever under estimate people sitting next to you.

Aku tersenyum lagi..

Betapa besarnya kurnia tuhan kepada manusia, dan betapa nikmat iman (percaya kepada tuhan) itu sungguh besar ertinya ke atas makhluk sekerdil-kerdil manusia ini. Namun manusia masih mencari dunia yang tuhan gambarkan hanya senilai sayap nyamuk.

p/s: mungkin juga tulisan ini ada kaitan dengan ini

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home