Monday, June 29, 2009

29/06/2009

Suatu petang setelah penat bersenam, aku duduk-duduk di pinggir padang rumput. Entah mengapa, setelah sekian lama aku beraktiviti di situ aku tidak pernah mencuri masa membiarkan mata ini sebebas-bebasnya untuk melihat sana sini. Di stadium itu memang ramai yang menghabiskan masa untuk berjogging dan bermain bola. Aku kira 1/3 daripada pelari-pelari tersebut adalah pelari yang biasa menyertai marathon-marathon yang di adakan sekitar negara( berdasarkan baju dan kasut yang dipakai).

Mata aku lantas menangkap seorang old man yang tersangat gigih berlari. Badannya agak bongkok oleh kerana faktor usia. Peluhnya memercik jatuh ke bumi, kulit pada wajah dan badannya sudah kerut seribu.Rambutnya hampir putih semua, dengan terhegeh-hegeh dan termengah-mengah menyedut udara (oksigen) memotong larian orang yang lebih muda dari beliau. Ya, diusia begitu ( atau untuk yang lebih muda) boleh sahaja duduk-duduk berehat di rumah, atau bersenang-senang di kedai mamak dengan teh tarik, atau paling tidak pun membaca surat khabar sambil menunggu matahari tenggelam. Tetapi old man ini memilih untuk berletih-letih, berpeluh-peluh.

Hidup ini sentiasa menyediakan pilihan, pilihan itu sentiasa ada di tangan kita. Kita mungkin dilahirkan di dalam keluarga yang miskin, tetapi kita boleh memilih untuk hidup gembira, bersemangat dan bermotivasi. Kita mungkin dilahirkan di dalam keluarga yang kaya, tetapi kita boleh memilih untuk menjadi insan yang tidak bersyukur, tidak gembira dan yang memanding-manding. Semuanya ada di tangan kita.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

how true. we decide which way of life we wannna lead.

8:38 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

hi.

when u wanna go back to malaysia for holiday?now,this is durian's season.

next week I-Allah i'll visit ur opah kot. makan-makan,hehe...

2:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

xnak balik malaysia dah. i'm loving every minute of living here in the states. hehehe joking.






nak balikkkkkkkkkkkkkkkkkk.. tapi kalau balik rasa macam rugi. boleh buat banyak benda yang maybe x sama macam bila duduk dekat malaysia.

kirim salam rindu kat opah ek. hehehe.

8:42 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home