Saturday, January 20, 2007

20/01/2007

Seluar aku koyak

Seluar aku koyak, tambah sedikit dengan compang-camping. aku tidak perasan ia begitu. aku masih berjalan-jalan. Jalan dgn penuh sifat angkuh dan bangga yang muncul dari sisi yang gelap. Sedangkan ketawa berdekah-dedah di belakang, di depan aku pun ada!!! tapi aku tetap tidak perasan, aku terus berjalan riang dan gembira. kemudian aku mahu berlari bebas, berenang jauh, terbang tinggi. Aku tidak perasan yang seluar aku koyak. Sudah puas diketawakan dihinakan pula tu.

Perilaku itu lebih baik drpd manusia yang tahu dia berseluar koyak tetapi masih mahu mengangkat diri. Tapi manusia itu bukankah penuh dengan tanda tanya dan mempunyai misterinya yang tersendiri, dalam badan, di jiwa, di minda penuh dengan tanda rahsia,kata-kata dan gambaran yang tidak diterjemahkan melalui lisan lidahnya. Tanda rahsia inilah yang biasanya dilahirkan dan diperjelaskan dengan medium amali.

Budi hendak mencari harta yang banyak, Berahi hendak menuangkan harta, Budi hendak menjadi raja dan menteri, Berahi hendak menjadi fakir, Budi hendak nyaman, Berahi hendak sakit, Budi hendak mulia, Berahi hendak hina..oleh itu dikatakan Ahl-Suluk-Berahi itu seteru Budi.

Pada hamba-sahaya,pada orang yang Belajar,pada orang yang Tahu,pada orang yang Berkuasa, pada orang yang Tertindas, pada Saudagar yang menjual seluar semuanya pernah terkoyak seluar dengan disedari atau tidak disedari.Dan tampalkanlah seluar yg koyak itu dengan penuh kesedaran dan sifat perhambaan. Menjadi hamba yang berpakaian cantik dan poket seluarnya penuh dengan permata yang tak ternilai.

note shah:
Aku baru sahaja selesai menonton cerita korea" sassy girl" untuk semua episod. Terus terang aku bukanlah peminat cerita korea tambah-tambah lagi cerita-cerita yang berbentuk episod. Tersangat terseksa untuk menonton hingga ke episod terakhir. Aku wajib kagum dengan manusia-manusia yang mempunyai puncuality untuk duduk di depan TV pada waktu-waktu tertentu untuk menonton cerita-cerita bersiri. Cerita korea pula penuh dengan muzik dan seperti menonton filem musikal pula, saat termenung juga panjang. Tapi aku tidak pernah memandang rendah manusia yang meminati cerita-cerita sebegini. Atas dasar apakah aku ingin memandang rendah??aku dan kau sama sahaja..

6 Comments:

Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7:22 PM  
Blogger Ariyatna Adri said...

cerita korea ada pengajaran yang baik dan mendalam.

salam perkenalan.

2:03 AM  
Blogger zf_zamir said...

ko pengamal ...tut.. ke? haha..

7:28 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

eika,
tarak minat sgt...dah lagu tu jek yg ade,huhu...

Puteri Daluwarsa,
salam perkenalan.

semua perkara dlm dunia ini ada pengajarannya, bukan sia2.

tetapi jika sudah menjadi jadual sehari2annya(drama korea) maka bagaimana pula dgn aktiviti2 yg lain??

zf_zamir,
apa yg tut nya zamir??

6:20 AM  
Blogger || iekabean || said...

This comment has been removed by a blog administrator.

10:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Apa yang nak dikatakan ya? Memang kita ini sama...

~zalisa maz~

8:59 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home