Monday, February 26, 2007

26/02/2007

FoR ReaL

semalam kita berduka,hari ini kita bergembira, lusa kita berduka, tulat kita gembira...hidup semacam putaran. tapi apa salahnya jika kita bergembira hari ini, kita berhenti sekejap beberapa ketika utk menyucapkan syukur Alhamdulillah...dan jika kita berduka esok hari, cepatlah kita solat mengadap kpd-Nya, bukankah itu adalah sunnah Rasul saw. Sabar dan solat itu bukankah bergandingan bersama?? lihat surah Al-Baqarah 45.

jangan bersedih kerana kedukaan kerana setiap kesusahan itu pasti ada hikmah dan kesenangan disebaliknya, jangan lupa diri bila bergembira....kerana di dalamnya mungkin kita teruji oleh-Nya.

**********

Tak sangka diwaktu malaysia menuju tahun 2020 ada lagi org yg ketinggalan, sudah la ketinggalan, berfikiran jumud pula tu. ntah apa yg dia nampak atau yg dia fikirkan. sila baca pautan di bawah

Graduan jangan merungut, kuasailah bahasa Inggeris

5 Comments:

Blogger LadyTiz said...

Manusia ter'tinggal' ini ada dimana2... hatta di negara maju sekalipun.

bukalah mata, bukalah minda.

saya berpegang kepada prinsip ini... kamu?

(p/s: studi kt uitm shah alam)

6:12 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

yg tertinggal tu "penulis" tu bkn graduan...org dah sebuk2 nak kuasai bahasa ketiga, penulis ni dok sebuk2 dgn bhs inggeris dia lg.ntah ngn sape ntah graduan nak ckp inggeris kat malaysia ni.

inilah yg dikatakan org melayu yg "mabuk".

6:48 PM  
Blogger Pena said...

huhuhu.. Assalamualaikum.. Shah,
... lama x dgr citer,
...sorry weih, lama x suff internet.. coz bz dgn kerja..

...bila time ada projek je suff,

---------------------------

komen dari aku dlm permasalahan tersebut ialah cara permikiran kita dan penilaian kita terhadap bangsa sendiri,

lihat artikel dibawah
Leader in education but more needs to be done: UN man

Pelapor Khas atau Special Rapporteur Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, berhubung hak asasi terhadap pelajaran, Vernor Villalobos rupanya berada di Malaysia untuk mengkaji sistem pelajaran dan pendidikan negara untuk dilaporkan kepada Majlis Hak Asasi UN.

Villalobos dalam sidang akhbarnya menyuarakan kebimbangan terhadap Akta Kolej Universiti 1971 yang menurut beliau menyekat hak berperasatuan, hak bersuara dan menyatakan pendirian politik dikalangan mahasisiwa tempatan yang menurut beliau jelas bertentangan dengan hak asasi manusia.

Rupanya menurut laman web MALAYSIAKINI kedua-dua Menteri Pelajaran dan Pendidikan Tinggi enggan berjumpa Villalobos sepanjang misinya ke Malaysia. Sedangkan menurut beliau di negara-negara lain yang dikunjunginya beliau menerima penghormatan dan layanan yang baik dari pimpinan tertinggi negara dalam portfolio pelajaran dan pendidikan.

Yang lebih menarik perhatian saya sebagaimana dilaporkan oleh laman web berkenaan betapa Villalobos turut menyuarakan pandangan berhubung pengajaran subjek sains dan matematik di sekolah-sekolah dalam Bahasa Inggeris.

Menurut beliau:

there was a need to re-examine the re-introduction of English to teach Mathematics and Science subjects since many rural students struggle with the language

Menteri tak nampak, Timbalan Menteri tak nampak, ahli-ahli parlimen lebih lagi tak nampak rupanya seorang asing dari entah mana negara, boleh berkunjung ke sini dan dengan jelas mendapati bahawa anak-anak kita di sekolah berhadapan dengan masalah, namun kita tetap berkeras kepala mahu meneruskan program yang meranapkan masa depan anak-anak bangsa ini.

1:48 AM  
Blogger Masy said...

sejuk je ati baca entry shah. thanks..~

5:13 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

fareaster,
wslm, terima kasih utk info tu.. setuju sgt. sbnrnya byk yg menentang pembelajaran dlm bhs inggeris ni.

org2 sains n math kebanyakkannya sokong dlm bahasa melayu. cuma org2 yg konon2nya salu melepak di cafe2 house jek yg sku bhs inggeris ni.

sifir. yg xdpt kejer=lemah bahasa inggeris. sama sekali xmasuk akal.

kak masy,
ape yg sejuknya kak masy??=P...kak masy sku tgk citer hindustan. org2 yg sku bahasa hindi ni sku melepak kat mana palk kak masy??hehe..=P

9:08 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home