Monday, November 17, 2008

18/11/2008


Sewaktu aku masih anak kecil dahulu yang selalu berlari dari lorong ke lorong bermain dengan kawan-kawan kecil aku, berteduh di bawah pokok pisang dan juga di bawah pohon rambutan kerana hari hujan. Aku sering memandang ke langit apabila hujan dan aku akan mengomel kepada kawan-kawan kecilku. Langit seringkali menangis setiap kali kita membuat nakal. Sanggah kawan-kawan kecilku, bukan..langit bukan menangis tetapi langit sedang berpeluh kerana langit sering mengikut kita berlari-lari. Tidak, balas yang lain, langit menurunkan air supaya kita dapat bermain air hujan setelah kita berpeluh-peluh dan letih bermain.

Dan setelah aku tau apa itu abc, dan ibu bercerita tentang tuhan. Baru aku mengerti hujan itu tanda kasih tuhan kepada manusia.

Kata ibu langit bukan menangis, tetapi manusia yang akan menangis. Aku bertanya,mengapa abah mati adik menangis.

Adik, manusia akan menangis dan gembira untuk manusia yang dia sayangi.

Kini, aku seringkali menangis untuk manusia yang aku sayangi kerana aku gagal untuk memberi apa yang dia idam-idamkan di dalam hidup sementara ini, tetapi dia masih bersabar dengan aku. Hanya bicara manisku sahaja yang menjadi penawar hatinya.

Tuhan, jadikanlah aku langit untuknya...
Jadikanlah aku mentari untuknya...
Supaya aku dapat mengukir pelangi petang untuknya...
Setelah paginya telah dihiasi dengan petir payah kehidupan...
Yang terindah semuanya akan ku beri kepadanya...
Harap sebelum malam menjelma.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home