Wednesday, July 08, 2009

08/07/2009

Kerajaan menghapuskan PPSMI, hanya nikmat tuhan sahaja yang dapat menceritakan kegembiraan ini yang menjadikan manusia berbangsa-bangsa dan mempunyai bahasanya yang tersendiri.Aku mempunya cerita untuk Bahasa Inggeris ini.

Tahap penguasaan Bahasa Inggeris aku di sekolah rendah amatlah rendah. Hampir gagal dan gagal di setiap di setiap ujian dan peperiksaan adalah perkara biasa yang terjadi. Aku sememangnya tidak terkejut jika mendapat kertas ujian dengan markah yang rendah. Markah yang rendah itu selalu mencacatkan keputusan lain-lain subjek. Peristiwa yang tidak dapat aku lupakan adalah hampir-hampir ditukarkan kelas oleh kerana kelembapan aku di dalam Bahasa Inggeris, mujur subjek-subjek lain banyak membantu.Aku juga sering dilantik sebagai rakan pemimbing untuk rakan-rakan yang lain yang agak lemah menjelang peperiksaan UPSR kerana aku baik di dalam sains dan matematik.Dan oleh kerana kelemahan Bahasa Inggeris aku mendapat no. yang corot kesan daripada penilaian yang hanya menumpukan kepada berapa banyak "A" dan "D".

Apa yang aku banggakan sekarang adalah pendapat aku sewaktu itu, aku agak dengan lantang mengatakan bahawa untuk masuk ke menara gading tidak memerlukan kita bercakap Inggeris( walaupun pendapat aku ini adalah salah ;P). Hati aku amat meronta-ronta untuk tidak belajar Bahasa Inggeris, kelas Inggeris 3 kali seminggu begitu membuatkan naluri aku untuk malas datang ke sekolah mencanak-canak. Mengapa aku perlu belajar Bahasa Inggeris sedangkan diwaktu itu aku bebas belajar matematik dan sains di dalam Bahasa Melayu, berbual dengan rakan di dalam Bahasa Melayu, bercakap dengan pengetua juga berbahasa Melayu,menonton berita TV bahasa Melayu,rancangan Inggerisnya pula ada subtitle Melayu di bawahnya,malah bercakap dengan ketua kampung juga dengan perantaraan Bahasa Melayu.

Jadi untuk apa aku belajar Bahasa Inggeris?

Jawapannya adalah kerana faktor ekonomi. Semua rakyat Malaysia belajar Bahasa Inggeris kerana faktor ekonomi. Tanyalah mana-mana sektor, semuanya akan menggunakan Bahasa Inggeris sebagai medium. Jika anda tergagap-gagap bercakap Inggeris dengan rakan setempat kerja anda,anda dikira bodoh. Jika ada tergagap-gagap bercakap Inggeris dengan interviewer berbangsa Malaysia anda akan gagal.

Aku hanya rindukan diriku yang dahulu, yang bijak walaupun tanpa Bahasa Inggeris. Aku juga mengimpikan 1Malaysia yang bijak, dengan juga tanpa berbahasa Inggeris. Mengapa perlu kita berbahasa Inggeris sedangkan kita bijak? Mengapa kita berusah payah mempelajari Bahasa Inggeris untuk mereka-mereka yang terkial-kial belajar Bahasa Melayu?

Bahasa Melayu adalah untuk semua rakyat Malaysia.Sungguh aku rindukan sahabat aku sewaktu darjah 4 yang sentiasa berlumba-lumba di di dalam subjek matematik dengan aku, Ooi Sok Siong.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home