Monday, July 13, 2009

13/07/2009

Manusia sering sanggup bermatian mempertahankan hujah. Kebenaran itu tetap satu tetapi bagaimana kita mempertahankan kebenaran itu adalah penting juga. Aku seringkali semacam ada satu ignition apabila berbeza pendapat; kerja aku, fikiran aku dan semangat aku bertambah kuat. Aku tidak tahu sama ada ini baik atau tidak.

Alangkah baiknya jika manusia ini jika berbeza pendapat berupaya mendorong manusia lain supaya memperkukuhkan hujah dan menyusun kemas idea mereka disamping kita tidak ketinggalan mempertahankan hujah kita. Sering terjadi apabila kita berbeza pendapat kita akan mempertahankan hujah sambil menyerang orang lain sehebat yang mungkin umpama peluru machine gun. Sedangkan jika kita mendorong orang lain dalam mencari-cari kekuatan hujah mereka,akhirnya mereka akan terjumpa juga kelemahan dan ketidakbenaran itu.

Atau di dalam perjalanan itu, kita sebenarnya yang salah dan silap, siapa tahu bukan?

3 Comments:

Blogger liyana's said...

peluru machigan tu ape? kalau peluru machine gun tau la. hehe :P

8:19 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

hi,

correction- done. Thanks..ni la yg susahnya bila tak belajar PPSMI ni,hehe...suma silap eja.

8:23 AM  
Blogger liyana's said...

hehhe.. saye pun x belajar ppsmi jugak. tau ni dpd game. :D

6:24 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home