Tuesday, May 25, 2010

Luahan Rasa bukan Fikiran

Aku membaca satu email yahoo aku pagi tadi.Fikiran dan rasa aku bercampur baur,namun aku tetap membacanya berkali-kali agar tafsiran dan kefahaman aku tidak salah, aku cuba menyelami dan memahami masalah itu dari pelbagai sudut.Aku bukanlah seorang Islam yang baik menurut kaca mata aku sendiri,namun aku sedaya upaya menjadi seorang Islam yang baik dari kaca mata Al-Quran dan Sunnah dan tidak dari mana-mana mata individu atau organisasi.Aku memahami di dalam masalah berorganisasi akan timbul persoalan kepentingan individu and organisasi,tentu sahaja neraca yang mana harus dipilih menjadi persoalan.Perlukah kepimpinan menentukan neraca yang baik dan tidak untuk kita.Sudah tentu di dalam hal pokok tentu sahaja kita tertakluk pada perintah agama, tetapi atas urusan kapasiti dunia pula bagaimana.

Kualiti vs kepentingan masyarakat
Agak mengecewakan jika sesuatu masyarakat dipaksa untuk membeli diluar dari batas kemampuannya hanya kerana barang buatannya itu adalah buatan negara. Lebih malang jika harga barangan yang di dapati dari luar jauh lebih murah dan berkualiti.Terus sahaja bebanan itu dilepaskan kepada masyarakat,masyarakat tidak diberikan pilihan. Sudah pasti sebagai masyarakat yang bertanggungjawap kita wajib menyokong segala perkara yang bersumberkan dari dalam masyarakat itu sendiri, namun soal harga dan kualiti itu harus dipikul oleh pengeluar,itu tanggungjawap pengeluar.Ini hanya sebagai satu contoh.


Kefahaman aku
Manusia ini pelbagai kefahaman,mungkin sahaja aku yang silap faham atau aku belum lagi diberi cukup faham.Atas dasar itu aku minta maaf, dan jika berbeza pendapat ini menjadi suatu dosa,kepada Allah aku mohon ampun.Sebenarnya aku masih banyak lagi yang ingin aku luahkan,namun aku masih mencari kata-kata sebagai medium luahan rasa. Bagaimana ya hidup sebagai sebuah organisasi?

Aku amat menyukai tulisan ini, meski ada sudut yang aku tidak bersetuju,tetapi kebanyakkan membuatkan aku terfikir dan mengangguk sendirian. Mengingati 13 Mei 1969 : Individualisme lawan Perkauman oleh Amin Ahmad


p/s: ada beza antara luahan rasa dan fikiran.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home