Tuesday, May 04, 2010

Reform:Adakah Hanya Suatu Angan?

Sebenarnya mood aku masih di dalam tahap recovery akibat terbaca email-email isteri aku(lihat Nota untuk Isteri).Sepanjang masa aku memikirkan adakah aku ini cukup baik untuk isteriku.Terusnya, adakah aku dapat membantu dia untuk mencapai matlamatnya?
Aku mengenalinya tidak cukup lama, begitu juga dia kepada aku.Atas dasar kefahaman dan matlamat yang sama kami bersama, dasar itu ringkas tetapi sangat bermakna buat kami berdua.Doaku,semoga aku tetap tabah dan kekal mahu berubah.
Ya,mahu berubah. Keinginan ini harus ada walau sampai bila.Kata orang politik "melakukan reform".

Di tanganku senaskah buku "Saya Pun Melayu" coretan Zaid Ibrahim yang aku beli semalam di MPH.Aku mula membaca coretan-coretan mengenai Zaid Ibrahim di sisi-sisi keratan akhbar. Sosoknya mula ku kenali tika dia mula menyokong penubuhan IFC.Tentu ada yang istimewanya tokoh ini. Mulai dari hari itu aku mula berminat dengan Zaid Ibrahim ini.Di hadapan aku pula peti televisyen, sambil duduk-duduk di sofa dan air masak(trauma akibat const...) di meja sisi,jari jemari menyelak-nyelak lembaian buku ini, TV menayangkan rancangan HUJAH,jemputannya YB Ezam dan hosnya Fuad bukan Agus(Dr).Saudara Ezam ini gaya percakapanya persis Anwar Ibrahim,walau Azmin Ali memegang tampuk di PKR kini,tetapi gaya percakapannya tidak boleh menandingi saudara Ezam ini.Aku mula mengikuti saudara Ezam ini "pasca reformasi", siapa anak muda tidak mengenali sosok berkarisma ini. Namun kini Ezam kembali ke dalam UMNO,Zaid pula keluar UMNO.Jadinya aku jadi keliru, yang mana aku ingin tumpukan dahulu ,membaca buku ini atau tonton sahaja Ezam di kaca TV.Tertunggu-tunggu juga aku kalau-kalau Ezam membuku 6kotaknya,maklumlah Ezam ini penuh dengan kejutan dan "reform".Zaid di dalam buku ini(setelah membaca beberapa helaian) penuh juga dengan kejutan.Namun aku mengambil keputusan,aku membaca tika iklan dan mendakap kaca TV ke mata ketika rancangan kembali. Namun sedih,Ezam tidak seperti dulu,aku jadi kecewa...

Namun apabila mindaku melirik kembali ingatn di rak buku yang aku capai buku "Saya Pun Melayu" ini, di atasnya terpampang tajuk "Moving Forward: Malays for the 21st Century".Aku mula tersenyum kembali.Mungkin bebanan Malaysia ini boleh diletakkan sedikit di bahu bekas pemegang Diari Merah ini.

Aku mahu tidur, aku mahu pulih dengan cepat(mood).
Justify Full

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home