Monday, May 10, 2010

Tahap Kehidupan Kini

Semalam aku dan isteri mengunjungi sebuah restoren yang agak baik,berhawa dingin dan hiasan dalamannya menarik. Akuarium ikan di setiap sudut,ikan yang berwarna warni bermain-main dengan buih-buih airnya.Pemilik restoren ini aku agak pernah menjelajahi banyak tempat di negara lain melihat kepada koleksi-koleksi yang dipamerkan.Aku memesan mee tom yam dan isteri memesan chicken grilled.Meskipun tempoh menunggu agak lama( perkara yang aku paling tidak suka),namun aku berani jamin tom yamnya memang sedap.Rasanya seperti 15 tahun dahulu. Teringat lagi aku semasa kecil merasai tom yam sesedap itu di gerai yang berharga cuma sekitar RM2.50, dan kini tom yam sesedap itu berharga RM10( menjadi RM11 setelah 10% service perkhidmatan ditambah).Zaman kini tom yam yang berharga RM3.50 boleh dijangka bagaimana rasanya.Adakah tahap hidup kita telah berubah menjadi lebih baik sejak dari 15 tahun dahulu?Ekonomi atau pendapatan kita mungkin lebih baik,tetapi tahap kehidupan kita sebenarnya semakin teruk.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home