Tuesday, August 03, 2010

Mengapa Aku Masih di sini

Mengapa aku masih di sini?Ramai orang yang akan berpindah ke tempat yang baru atas sebab-sebab tertentu seperti kenaikkan gaji dan juga career improvement.
Aku menyetujuinya,tetapi ironinya aku masih di sini.Banyak perkara yang aku suka di sini:
1.Masa kerja aku yang fleksibel,aku boleh datang bila aku suka dan aku boleh pulang bila aku suka,tapi selalunya selalu lewat juga.
2.Kerja aku melibatkan data-data dan bagaimana aku menganalisa data tersebut,dan cari ruang pembaikkan,combination antara teknikal skil dan pengurusan skil.Kerja aku bukan data analysis,ok!
3.Aku suka persekitaran ruang kerja aku,bersih.
4.Kos hidup yang agak murah di sini.
5.Walaupun terdapat lampu traffik di sini yang agak merimaskan aku,namun masih memuaskan jika dibandingkan dengan bandar-bandar besar yang lain.
6.Ruang/skop kerja aku boleh diaplikasikan di dalam real kehidupan .

Namun sudah tentu terdapat kekurangan di sini.
1. Skop kerja aku terlampau luas,jika boleh diambil contoh,anda seperti orang yang cuba mengelakkan kesesakan lalu lintas di simpang empat,namun terdapat kedai membaiki kereta di situ yang kereta-kereta yang masih belum dibaiki melimpah dan mengganggu kesesakan jalan. Aku sudah buat yang terbaik untuk meminimakan kesesakan itu dengan menyusun jadual perjalanan kereta-kereta yang lalu dikeempat-empat simpang,lampu traffik yang sangat effisyen,jalan yang baik, tetapi dengan kereta-kereta tersadai di tepi jalan itu,kesesakan masih juga akan berlaku.Jadi,aku suruh sahaja supaya mekanik itu baiki kereta dengan cepat,skip perkara-perkara yang tidak perlu di dalam proses pembaikkan,pastikan alat pemasangan sudah ada di stor,beli peralatan yang terkini,mereka boleh sahaja memilih untuk patuh atau tidak.Aku tidak punyai banyak wang di tangan untuk membina bengkel lain yang baru.KPI aku berdasar kesesakan lalu lintas ini.
2. Aku kena mempelajari teknik membaiki kereta daripada mekanik yang bermuka masam itu,boleh jadi apa yang diajari itu salah.Kerana pada akhirnya aku kena mengkritik cara kerjanya.

Mungkin ini mood untuk review KPI untuk naik gaji barangkali.Moga Allah mudahkan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home