Monday, April 19, 2010

Constipation

Kelmarin yang lepas aku membaca risalah yang dilemparkan(atau mungkin: diedar-edarkan) di rumah kakak aku di dalam Parlimen Hulu Selangor. Antaranya laporan yang didakwa palsu yang di keluarkan oleh Hospital Pusrawi. Saiful mendakwa beliau tidak boleh membuang air besar buat beberapa hari.

Constipation merupakan masalah membuang air besar atau kata melayunya sembelit.Ini diakibatkan oleh penyerapan air terlampau banyak oleh kolon atau kekurangan air di dalam badan.Tanya siapa sahaja yang pernah terkena sembelit tentu azabnya yang amat dasyat, perut terasa sakit yang amat sangat ingin membuang air besar, tetapi tersekat di bahagian Anus.Anda mungkin tercicit dan meraung-raung di dalam tandas baik dirumah atau di tandas awam tanpa rasa malu!!Rawatannya hanya laxatives dan enamas.

Hari ini aku mengambil kesempatan untuk menyelesaikan urusan peribadi diluar, bil-bil, serta mengemas dan membasuh pakaian di rumah.Sudah teruk keadaan rumah aku saat ini ditambah-tambah ketika aku dan isteri aku tiada di rumah ketika hujung minggu atas beberapa perkara. Jika mak atau mak mertua aku datang tentu sahaja mereka sedih dengan keadaan rumah aku ini ;).Aku MC hari ini kerana masalah constipation. Aku sudah mengambil cuti selama 2 hari, hari ini keadaan aku agak ok.Aku akui kadang-kadang aku terlupa untuk minum air selepas makan.Orang lain selalu tersulam dengan air apabila makan,aku pula boleh terlupa.

Antara perkara yang boleh mengelakkan Constipation ini ialah:
1. Banyakkan minum air
2. Banyakkan makan makanan yang mudah hadam, pisang sebagai contoh.
3. Banyakkan makan sayur
4.Kurangkan pengambilan daging.
5.Jangan tahan-tahan jika anda ingin membuang air besar. Paling kurang 2 hari sekali.

Moral of the story, jika selepas ini ada penceramah yang membuat lawak dan mengaitkan saiful bukhari dan constipation mungkin aku susah nak ketawa, kerana jika benar dia mengalami masalah constipation ketika membuat rawatan di Hospital Pusrawi,itu adalah tersangat malang bagi dirinya.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home