Saturday, November 11, 2006

11/11/2006

Hanya jenaka
"salam,
saya malas nak berjawab-jawab dengan sesiapa. tak payah meninggalkan komen."


mungkin ada yg dpt teka atau mungkin tidak...

sila baca dgn intonasi yg berbeza
a) baca seperti org (baca:org melayu) membaca kitab bidayatul hidayah
b) baca seperti org membaca puisi2 pak cairil
c)baca seperti org tua(wanita tua) yg sedang merajuk
d)baca seperti cinta yg merajuk kpd sang arjunanya.



cerita lain...
aku percaya begini:
islam itu dilihat sbg sebuah lingkaran bulatan. manusia itu diberikan akal dan sudah pasti pendapatnya adalah berbeza. bukankah perbezaan ini satu rahmat??
dan selagi mana di dalam bulatan itu manusia bebas utk menaburkan fitnah,mencela atau memaki-sesama meraka di dlm bulatan tersebut (dosa tanggung sendiri)


tahukah kamu apa yg di dlm bulatan itu: sunni yg tidak sesat,shiah yg tidak sesat, liberal yg tidak sesat, fundamental yg tidak sesat,progresif yg tidak sesat, salafi/wahabi yg tidak sesat,sufi yg tidak sesat.


Kemudian dikeluarkan dari neraka sesiapa yg mengucap La ilaha illaLlah sedangkan terkandung dalam hatinya kebaikan (keimanan) hanya sebesar biji atom."
(Hadith Bukhari)


*sesat = mensyirikkan Allah dan membuat perkara yg membatalkan syahadah

para sahabat(semuanya di redhai Allah) juga bersengketa, tetapi mereka masih di dlm bulatan itu. maka sudah tentu org-org yg selepasnya bebas utk meletakkan susunan keutamaan sahabat mengikut kefahaman mereka sendiri mengikut akal dan nas2 yg diambil dr Hadis. Antara Abu Bakar dan Ali, siapa2 bebas memilih Ali atau Abu bakar lebih aula. Imam syafie sendiri memilih Ali lebih utama dr Muawiyah dr segi tahta khalifah. dan sesiapa juga bebas memilih cara/jalan mana mereka menunjukkan kecintaan meraka itu kpd Ahlul Bait.

dan walau apa pun ingatlah pesan Nabi saw yg kita sanjungi

Janganlah kamu menghina sahabat-sahabatku kerana jika engkau membelanjakan emas sebesar bukit Uhud di jalan Allh ianya tidak akan sama dengan secupak atau setengah cupak yang dibelanjakan oleh salah seorang dari mereka( Sahih Bukhari )

Allah telah menyempunakan agama Islam ini-rujuk Al-Maidah:3. dan aku percaya Islam (spt yg dimaksudkan oleh Allah) adalah suatu yg sifatnya tidak reletif dgn masa dan tempat,kita yg bersandar kpd masa dan tempat. (Ingat teori ttg masa: masa adalah suatu ruang).Tuhan itu tidak bergantung kpd masa, kerana masa adalah ciptaannya. Islam utk sekelian alam ini sudah tentulah Islam itu adalah segala2nya bg kita. Akal harus/sememangnya diletakkan di dlm lingkaran bulatan itu.aku tertarik dgn pandangan oleh ahmad wahib mengenai peranan akal. berpikir itu tidak perlu dibatasi. Lantas ia melontarkan persoalan, Apakah tuhan itu takut kpd rasional yg diciptakan oleh tuhan sendiri?

maka sudah tentu siapa-siapa yg berada di dlm lingkaran bulatan itu bebas berbeza pendapat dan diberikan rahmat. maka sudah pasti lingkaran bulatan yg aku fahami itu luas. atau mungkin aku tidak dpt membayangkannya.

dan amat malang bg mereka yg menyempitkannya...~

*aku mengkhatamkan kitab bidayatul hidayah ini selama 6 bln dgn anak murid Tuan Guru Fahmi Zamzam sendiri (org yg menterjemahkan kitab ini ke dlm bahasa melayu edisi terbaru).aku seringkali terganggu dgn pembacaan yg terlebih emosi oleh byk pihak.byk yg aku lupa tetapi apa yg masih diingatan adalah pesan Hujjatul Imam Ghazali supaya kurangkan drpd berdebat.
WA

anotha-anotha story...
Ma exam just leave one paperdo, but this is dar though one bcoz all must be in your mind, can't be calculated, can't be assumed, can't be predicted. Nonetheless hopefully i got A- for this paper. For the 1st thought AC's paperdo gonna be though one but if wanna compare to IE (industrial engineering-friday) that all candidate think easy before be beyond description. The 1st question we had already stuck, we couldn't find cd(cycle time) for the process layout. i had rise my hand and ask the question to dar lecturer whether it is wrong question becouse dar question didnt show dar total production,then she told me that tat is real value, gonna be blurr what she means. She totally put dar hardeness on that paper. 1st sight I think I am the only one that face that problem, maybe i didn't read that note but at dar finishing of exam, i asks many people they got the same problem...dah la my Mc'D subject seems gonna be aggravated my pointer...shitlesss. So only remain and rely on Manufacturing subject to elevate my track. yeh sang pecinta go on love manufacturing subject bcoz it will pay ur salary later,hehe...


I look at the world and I notice it's turning
while my guitar gently weeps
with every mistake we must surely be learning
still my guitar gently weeps.
(George harrisson)


note shah:
Berat badanku bertambah 3kg menjadikan 64kg, kwn aku menegur aku mengatakan bahawa aku tembam sedikit. patutla skg aku meloncat tak tinggi semasa bermain basketball kini.mungkin selera makan aku semakin bertambah, eh tak jugak sbb selalunya mmg aku kuat makan. yg sebetulnya berat badan aku susah hendak naik. mungkin akibat peperiksaan ini?apa2 pun yg penting aku tetap "maintain",hehe..aku ketawa~