Sunday, July 19, 2009

19/07/2009

Sedang aku rehat-rehat sambil menikmati laksa bersama sambal sotong di gerai lori, mata aku menangkap seorang ibu yang gigih melayan anaknya yang mengidap autisme bermain-main di tempat permainan kanak-kanak, lantas aku alihkan mata ke tempat sepasang kekasih yang bercanda di bawah pondok di tepi taman, 100 meternya terdapat gerai kecil yang ditolak teroli seorang perempuan menjual cempedak goreng, malang harum cempedak goreng itu tidak sampai ke lubang hidungku.

Seorang ibu yang gigih membesarkan anaknya, sepasang kekasih muda yang bercanda yang tidak ketahuan tarikh nikahnya, seorang tua yang sibuk menggoreng cempedak yang harum dan seorang anak muda yang menikmati semangkuk polistrin laksa bersama sambal sotong. Semuanya mempunyai kisah tersendiri.

Teringat aku kisah Pak Hamka bersama seorang saudagar di dalam sebuah motokar melintasi sawah-sawah padi di sebuah desa. Saudagar itu mengeluh kepada Hamka, alangkah beruntungnya dan enaknya petani itu menjamah walau sekadar nasi panas, kuah gulai berserta ikan masin bersama kopi o tetapi berselera sedangkan aku tidak dapat merasai nikmat sebegitu walaupun dihidangkan dengan makanan yang enak. Perasaan nikmat itu sungguh berlainan sekali.

Betul sekali, nikmat Tuhan itu datang dari perlbagai bentuk, dan beruntunglah orang yang bersyukur dengan nikmat Tuhan.

"Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya." Ibrahim 34.

2 Comments:

Blogger Diya Nordin said...

Salam shah...

lama tak lawat shah. Sihat? sibuk dengan kerja ke skrg?

Bila diya nak makan nasi minyak shah?

6:06 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

hi diya...

keje xberapa sebuk,ngeh he he...tak berapa sgt di utilize sgt skg.

nanti sy hantar kad eh.so ho'w the sale of ur novel right now?

7:15 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home