Wednesday, August 25, 2010

Berbuka diluar: Ramadhon 1431

Pasal makanan lagi...lagi-lagi makanan.Mungkin ramadhan dan makanan itu sangat dekat seperti dekatnya kelopak mata dengan anak mata.Masuk kali ini sudah 5 kali aku berbuka di luar rumah.2 padanya di dalam kereta,dan 3 lagi end up di kedai makan/restoren.

Cuma yang keempat aku sempat untuk menempah buffet ramadhan di saat-saat akhir.Jika tidak besar kemungkinan aku hanya dapat memilih saki baki lauk yang ada di kedai makan.

Buffet ramadhan.
Untuk itu aku berbelanja RM30 seorang.Lauk pauk yg istimewa bagi aku, patin masak lemak cili api,kari kambing,kari ayam kampung dan juga kambing bakar.Menjadi lumrah untuk juadah buffet pemakannya akan memakan sebanyak yang mungkin dan begitu selektif untuk memilih jenis makanan yang agak istimewa dan mahal.Aku tidak berkecuali dalam hal ini,aku mengambil kambing bakar penuh satu pinggan.Kambingnya agak lembut dan dimakan panas-panas bersama dengan sos bbq.Harga buffet dan kualiti serta kuantiti makanan agak berbaloi.

Nasi ketam.
Pergi ke Penang selain nasi kandar jangan lupa untuk menikmati nasi ketam atau mee udang.Ketam masak sambal di hidangkan dengan nasi panas-panas.Kuahnya pekat dengan isi ketam yang dimasak sekali.Kualiti kuahnya sangat memuaskan, sangat terasa isi ketamnya.Cengkerang ketamnya tidaklah keras sangat, dan apabila dikopek celupkan isi ketam itu sekali lalu ke dalam kuahnya lalu suapkanlah ke mulut.Kemanisan ketam itu akan lebih terasa.

Roti John.
Juadah yang sangat ideal jika ingin berbuka di dalam kereta.Mengenyangkan disamping mudah untuk diselenggarakan.Pilihlah roti john yang sudah siap dipotong-potong,memudahkannya untuk disuapkan ke dalam kereta sewaktu memandu.

Untuk aku berbuka adalah perkara yang menyeronokkan, bukanlah kerana makanan itu sangat tetapi yang penting adalah berbuka dengan orang yang tersayang.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home